strzałka - idź do góry strony

Wystawa stała

Na wystawie stałej Muzeum Hutnictwa w Chorzowie zobaczyć będzie można pamiątki oraz obiekty związane z funkcjonowaniem Huty Kościuszko i Huty Batory, przekazane przez byłych pracowników zakładów (izby pamięci) i pochodzące ze zbiórek publicznych. W hali prezentowane będą maszyny hutnicze:

Prostownica stemplowa – firmy Otto Froriep Rheydt, rok budowy 1897. Prostownica była wykorzystywana do prostowania szyn wąskotorowych, pracowała na terenie zakładu Huta Królewska do 2015 roku;

Młot parowy – firmy G. Brinkmann & Co. z Witten, rok budowy 1898. Urządzenie służyło do kucia przedkuwek do młotów matrycowych. Waży 34 000 kg, potrafi wykonać 145 uderzeń na minutę i posiada żuraw o nośności 400 kg. Młot był użytkowany na terenie kuźni Huty Batory do 2013 roku. Układ nośny młota tworzy jednostojakowy korpus. W górnej partii stojaka zamocowany cylinder, stojak posadowiony na płycie fundamentowej. W otworze płyty fundamentowej osadzona szabota wsparta na fundamencie z amortyzacją w postaci wkładu z desek dębowych. Stojak i płyta fundamentowa wykonane w technologii odlewniczej z żeliwa. Do stojaka od wewnątrz zamocowane prowadnice bijaka wykonane ze stali stopowej odpornej na ścieranie. Młot przeznaczony do kucia swobodnego. Układ rozrządu medium roboczego typowy dla młota podwójnego działania. Pierwotnie młot poruszała para, ostatnio stosowanym medium roboczym było sprężone powietrze. Korpus cylindra wykonany jako odlew żeliwny stanowiący jednolity monolityczny kadłub ze skrzynią suwakową. Od góry cylinder zamknięty pokrywą mocowaną śrubami. W skrzynce suwakowej pracuje suwak cylindryczny połączony z automatycznym sterowaniem za pomocą układu dźwigniowego. Siła uderzenia regulowana systemem dźwigni. Trzon tłokowy monolityczny – odkuty wraz z tłokiem z jednego kawałka stali. Bijak wykonany ze stali. Szabota jest połączona rozłącznie z obsadą kowadła i kowadłem dolnym. Górne kowadło osadzone w sposób analogiczny;

Młot parowo-powietrzny;

Młot mostowy – Eschweiler Maschinen z 1907 roku – układ nośny młota mostowego jest złożony z zespołu elementów wykonanych z nitowanej blachy stalowej oraz elementów odlewanych z żeliwa, jak również klasycznie wykonanych ze stali poddanej obróbce plastycznej, obróbce skrawaniem i obróbce cieplnej. Podstawę młota stanowią dwie cylindryczne kolumny nitowane zwinięte z blachy stalowej, na których jest oparta belka wykonana z blachy i kształtowników połączonych w technologii nitowania. Na belce jest posadowiony zespół żeliwnych wsporników z poprzecznicą wykonanych w technologii odlewniczej połączony skurczowo. Wsporniki żeliwne mają zamocowane prowadnice baby. Na poprzecznicy jest posadowiony żeliwny cylinder z tłokiem poruszającym babę. Po prawej stronie nasady cylindra znajduje się żeliwna skrzynka zaworowa rozrządu medium roboczego – pierwotnie pary wodnej i powietrza, ostatnio samego sprężonego powietrza. Dla ułatwienia obsługi wysoko położonych elementów młota zastosowano stałe drabiny oraz stalowe galerie – prawdopodobnie pomysły racjonalizatorskie z okresu PRL. Młot jest przeznaczony do kucia swobodnego. Ze względu na sposób zwiększenia energii uderzenia bijaka jest to młot podwójnego działania. Korpus cylindra wykonany jako odlew staliwny stanowiący jednolity monolityczny kadłub. U góry cylinder zamknięty jest pokrywą mocowaną śrubami, w pokrywie zostało zabudowane urządzenie zabezpieczające przed wyrwaniem przez tłok pokrywy cylindra. Siłę uderzenia można regulować za pomocą systemu dźwigni. Trzon tłokowy złożony z za pomocą połączeń rozłącznych jak w maszynach parowych. Bijak wykonany ze stali. Młot posiada potężną szabotę o masie ok. 75Mg. Dla ułatwienia manipulowania materiałem podczas kucia obok młota zabudowano żuraw obrotowy z ręczną wciągarką ułatwiającą obróbkę ciężkich elementów stalowych o dużych rozmiarach;

Prasa mimośrodowa PMS 40B – warszawskiej Fabryki Pras i Młotów z 1955 roku – korpus prasy jest wykonany z żeliwa. Prasa jest napędzana indywidualnie silnikiem elektrycznym. Prasa składa się z głównych zespołów: korpusu, stołu, suwaka, napędu, wału, hamulca, rozrządu, automatu rozrządu oraz instalacji elektrycznej. Moment obrotowy jest przekazywany przez przekładnię pasową – trzy paski klinowe na koło zamachowe. Działanie mechanizmu prasy jest oparte na przekładni mimośrodowej, gdzie na wale wykorbionym jest osadzone koło zamachowe. Korbowód przekazuje ruch posuwisto zwrotny suwakowi osadzonemu w prowadnicach korpusu prasy. Łącznik korbowodu i suwaka pozwala na regulacje skoku suwaka. Sterowanie pracą prasy mogło być realizowane manualnie lub automatycznie;

Młot sprężarkowy Beche – układ nośny młota to jednostojakowy żeliwny korpus monolityczny z płytą fundamentową. W górnej partii stojaka osadzono dwa równoległe cylindry. Cylinder roboczy młota i cylinder sprężarkowy współpracują przez zawory w układzie dwustronnego działania tłoków. Zawory obrotowe sterowane za pomocą systemu dźwigni uruchamianych dźwignią ręczną lub pedałem nożnym. W otworze podstawy korpusu młota miejsce na szabotę obecnie zdemontowaną stojącą w pobliżu. Prowadnicę bijaka stanowi dławik zamocowany w dolnej pokrywie cylindra roboczego z precyzyjnym i trwałym prowadzenie tłoczyska. Młot przeznaczony do kucia swobodnego. Korpusy cylindrów wykonane jako monolityczny odlew z korpusem stojaka. Szabota jest połączona rozłącznie z obsadą kowadła i kowadłem dolnym. Pierwotnie silnik elektryczny napędzający sprężarkę przez przekładnie był osadzony w tylnej części podstawy żeliwnej. Obecnie brak silnika i osprzętu sprzęgającego z cylindrem sprężarki;

Fragment zespołu walcowniczego wraz z zespołem napędowym – rok budowy 1874. Urządzenie pracowało na hali walcowni bruzdowej średnio-drobnej zakładu dolnego Huty Batory w Chorzowie i służyło do walcowania prętów.
korzystanie ze strony oznacza zgodę na pliki cookies - więcej informacji: pollityka prywatności
akceptuję