strzałka - idź do góry strony

Malarstwo z kolekcji Muzeum w Chorzowie

Kierunek podstawowych działań programowych Działu Sztuki Muzeum w Chorzowie określa przyjęte od początku lat 60. XX w. założenie wyznaczające zakres tematyczny zbiorów. Priorytetem stał się wówczas profil kolekcjonerski ukierunkowany na dokumentowanie zagadnień związanych z pracą i rejestracją tematyki przemysłowej, natomiast zakres chronologiczny zbiorów artystycznych obejmuje od momentu ich formowania głównie wiek XX.

W kompletowanej od lat 60. minionego wieku kolekcji, obok odwoływania się do artystów wywodzących się z okręgu katowickiego, znaleźli swoje miejsce twórcy pracujący w takich ośrodkach, jak Kraków (w tym Jerzy Nowosielski), Warszawa (m.in. Edward Dwurnik, Maria Anto), Poznań, Wrocław, Gdańsk ( Kiejstut Bereźnicki ) czy Łódź (Benon Liberski), chociaż poza perspektywą lokalną nie ma precyzyjnej orientacji środowiskowej zbiorów. Analiza topograficzna struktury kolekcji umożliwia wyodrębnienie w jej ramach sztuki malarzy i grafików wywodzących się ze środowiska katowickiego (głównie wykładowców oraz absolwentów katowickiego Wydziału Grafiki ASP w Krakowie – obecnie Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach), których twórczość stawała się istotnym punktem odniesienia przy kompletowaniu muzealnego zbioru. Wśród nich znaleźli się m. in. Maciej Bieniasz, Jerzy Duda-Gracz, Zygmund Lis, Lidia Kwiatkowska, Roman Nowotarski i Jacek Rykała.

W ramach wystawy, obejmującej prace powyższych artystów, prezentujemy obraz Edwarda Dwurnika (1943-2018) zatytułowany MZK, pochodzący z serii Sportowcy, przykład jego imponującego dorobku wpisanego w liczne cykle malarskie i graficzne rejestrujące polską rzeczywistość. Do szczególnie cenionych zaliczamy jego projekt artystyczny Sportowcy, cykl będący wizualnym dokumentem Peerelu, w którym Dwurnik adekwatnie „ zinwentaryzował” realia ówczesnej egzystencji, realizując serię stanowiącą kronikarski zapis jej codzienności. Forma Sportowców początkowo podporządkowana zasadom linearyzmu i wzbogacona o język komiksu, w latach 80. nabiera ekspresyjnego rozmachu.

korzystanie ze strony oznacza zgodę na pliki cookies - więcej informacji: pollityka prywatności
akceptuję